Buku PhD

Saturday, April 16, 2016

Ada apa dengan chapter satu?

Saya selalu ingat yang chapter satu ialah satu chapter yang asing dan memberi informasi baru. Akan tetapi chapter satu bukanlah sepertimana yang saya fikirkan. Inaya ialah satu chapter yang merujuk kembali kepada apa yang ada di chapter 2 dan chapter seterusnya selepas itu. Ia adalah beberapa ayat yang di kumpulkan dari chapter 2,3,4,5 dan 6 (itupun jika ada chapter 6).

Tapi kita tak boleh kopipes dari chapter itu ye. Kita kena buat ayat baru menggunakan isi yang telah tersedia di chapter 2 dan seterusnya.

Saya gunakan link dari website ni untuk rujukan, jangan salah sangka ye, saya tak promote weblink ini, cuma bila saya taip kat google, ini je yang pertama terpampang kat muka depan PC saya. Anda boleh guna website yang lain juga sebagai rujukan.




 http://www.dissertationwriting.com/introduction-chapter-writing.shtmlhttp://www.dissertationwriting.com/introduction-chapter-writing.shtml

Antara isi yang ada kat website tersebut. Follow this sequence for your chapter 1.

Introductory Paragraph
Background of the Problem
Statement of the Problem
Purpose of the Study
Significance of the Study
Primary Research Questions
Hypotheses
Research Design
Theoretical Framework
Assumptions, Limitations, and Scope (Delimitations)
Definition of Terms

Summary
Summarize the content of Chapter 1 and preview of content of Chapter 2.



 Source: Barbara von Diether, EdD

No comments:

Post a Comment