Buku PhD

Monday, April 18, 2016

Berapa laju anda boleh taip?

Saya bekerja sebagai Research Assistant untuk seorang pensyarah. Dia seorang yang agak old school. Dia selalu memberi arahan untuk saya menaip semula artikel yang dia perlukan. Apa yang dia selalu buat ialah photocopy satu salinan artikel dan dia nak saya taip semula artikel itu. Kadang-kadang saya terfikir, apakah perlu kita taip semula semuanya? Takkan dia nak guna semua ayat yang ada kat dalam artikel tu? tapi itulah nasib seorang pelajar, selalu dibuli. Padahal ada je software yang boleh convert semua dokumen tu.

Saya pun buat lah test untuk mengetahui berapa pantas saya dapat taip di dalam satu minit. Mula-mula mestilah saya taip lambat, sebab saya bukanya typist, saya seorang pelajar yang perlu menggunakan minda lebih dari menggunakan jari-jemari untuk menaip semula semua artikel tanpa perlu berfikir. Saya perlu membaca beberapa artikel sebelum memulakan proses untuk menulis. Saya tak buat kerja copy dan paste dari artikel orang lain tanpa perlu berfikir.

Saya cuma mampu taip sebanyak 30 perkataan seminit. Saya rasa itupun dah di kirakan bagus untuk beginner seperti saya. Mungkin satu hari nanti saya dapat taip lebih dari itu, Insya Allah kalau saya berusaha.





Gambar di ambil dari :

 https://ms.wikipedia.org/wiki/Mesin_taip

https://ms.wikipedia.org/wiki/Mesin_taip

No comments:

Post a Comment