Buku PhD

Friday, April 1, 2016

Langkah Pertama

Walau apa pun yang kita nak buat, permulaan adalah sesuatu yang sukar. It took me 5 months to write the proposal.

Lepas dah hantar proposal, Supervisor call untuk berbincang, tukar tajuk pulak. Bila dah fine tune tajuk yang sesuai, barulah boleh mula baca jurnal. Satu nasihat dari saya, jangan mula baca jurnal sebelum anda tahu apa yang anda nak tulis, nanti kita akan tenggelam di dalam jurnal yang kita baca.

Sebaiknya cari satu benda yang kita betul-betul minat untuk tulis. Kemudian berbincang dengan pakar yang sesuai. Letakkan satu fokus dulu. Tulis perkara yang kia nak tulis tu besar-besar dan letak kat beberapa tempat yang akan kita pandang setiap hari. Kalau setiap kali kita pandang tajuk/topik tu kita rasa semaking jatuh cinta, barulah mula cari jurnal, dan jangan dibuang apa yang kita fokus tu. Simpan dan tengok sampai kita boleh hafal setiap lentuk perkataan itu.

Kemudian kita mulalah menulis tanpa merujuk mana-mana jurnal. Bukannya apa, cuma nak tahu sebanyak mana kita boleh menulis dari hati kita. kalau kat sini pun dah sangkut-sangkut, itu maknanya kita tak boleh ekspresikan kecintaan kita pada topik tu.

Kalau dah lepas 100 perkataan pertama, barulah kita cari ciri-ciri ataupun isi yang sebenarnya patut kita tulis. Let the fun begin...

No comments:

Post a Comment